Menu
61280beb5e79c7863958a354e1052d4f

5 redenen waarom het hebben van een marketingplan onmisbaar is

In het MKB segment zijn er helaas nog ondernemers te vinden die geen marketingplan hebben. Een deel van hen denkt dat het niet nodig is, omdat hun aantal werknemers op één hand te tellen is. Een ander deel laat het afweten vanwege andere prioriteiten. Dan zijn er nog de ondernemers die beweren geen marketingplan nodig te hebben, want het plannetje zit al in hun hoofd. Of misschien heb je er als ondernemer gewoonweg nooit bij stilgestaan. Als een van deze situaties je bekend voorkomt, is dit artikel voor jou van extra belang. Wij geven je namelijk vijf redenen waarom het voor het MKB juist wel belangrijk is om het marketingplan te documenteren.

1. Je vermijdt onduidelijkheden
Door een marketingplan uit te werken zet je doelen, strategieën en andere belangrijke concepten op papier. Dit zorgt er voor dat deze zaken minder abstract worden, waarmee je onduidelijkheden kunt vermijden. Want is het marketingdoel dat jij voor ogen hebt hetzelfde als dat van jouw werknemers? Het zou zomaar kunnen dat jullie verschillen op belangrijke punten waar jullie niet eerder over hebben nagedacht.

2. Het zorgt voor houvast
Het op papier zetten van je marketingplan zorgt voor een structuur waar je op terug kunt vallen. Vooral wanneer het gaat om het behalen doelstellingen, is het handig als dit zwart op wit staat. Het concretiseren van deze doelen werkt enerzijds als geheugensteun en anderzijds als norm waar je als bedrijf naar toe kan werken. Zo zal het voor iedereen in je organisatie duidelijk zijn naar welke kwaliteit gestreefd wordt en hoe je deze doelen samen gaat behalen. Verder zullen goed uitgewerkte doelen voor meer houvast zorgen, omdat deze onder meer specifiek en tijdsgebonden zijn.

3. Het bespaart je tijd
Hoewel je het documenteren van je marketingplan misschien hebt uitgesteld vanwege tijdstekort, werkt het eigenlijk andersom. Je kunt het zien als een investering die je op langere termijn juist tijd bespaart. Door terug te vallen op wat er op papier staat, bespaar je jezelf en je marketingcollega’s een lange zoektocht naar informatie. Zo is iedereen op de hoogte van alle essentiële zaken voor het uitvoeren van de marketing. Het opstellen van een kalender is bijvoorbeeld een simpele manier om tijd te besparen. Door vooraf met je werknemers te brainstormen over blogonderwerpen, hoeven schrijvers op het moment van de waarheid niet meer na te denken over het onderwerp van hun artikel.

4. Je maakt marketing toegankelijk
Het kan natuurlijk voorkomen dat je een periode afwezig bent door ziekte of wat voor reden dan ook. Een uitgewerkt marketingplan zorgt er dan voor dat collega’s en eventuele invallers te allen tijde toegang hebben tot relevante informatie waar zij direct mee aan de slag kunnen. Zo voorkom je stilstand in de uitvoering van de marketing.

5. Het geeft je nieuwe inzichten
Een marketingplan gemaakt door een extern bureau geeft je nieuwe inzichten over de markt, jouw bedrijf en een eventueel toekomstbeeld. Misschien pak je dingen in het vervolg anders aan omdat het marketingplan laat zien hoe het beter kan. Ook kan het marketingplan een frisse wind zijn door de organisatie.

Conclusie
Het op papier zetten van een marketingplan creëert duidelijkheid voor iedereen in de organisatie en zorgt er voor dat abstracte doelen en strategieën concreet worden. Daarnaast geeft het uitgewerkte plan houvast en bespaart het je tijd. Het hebben van een goed marketingplan is dus nog niet eens zo een slecht idee. Heb je zelf nou geen tijd of kennis om dit plan te maken? Laat Etopia je dan helpen. Binnen een maand onderzoeken en analyseren wij jouw bedrijf en de markt, maken we een duidelijke strategie met een creatief marketing / communicatie concept.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op voor een kopje koffie.