Menu
kenjeklant

Ken jij jouw klanten wel echt?

Je klanten zijn de perfecte basis voor jouw content marketing. Je hebt ze al een keer overtuigd dus jij weet wat ze precies over de streep heeft getrokken. Maar hoe kan je nu het beste hun ideeën gebruiken voor je verdere contentmarketingstrategie? Wij helpen je graag een handje verder. Zodat je op je eigen manier jouw klantenbestand kan onderzoeken. Wil je je klanten nog beter leren kennen? En je marketing doelgericht toepassen? Etopia helpt je graag in het onderzoeken van jouw markt en in de advisering van een passende marketing-, communicatie-, of socialmediastrategie.

Bevraag je eigen klanten

Je bedrijf is tegenwoordig via vele (sociale) kanalen bereikbaar en daarom is het belangrijk te weten hoe je klanten toegang hebben tot je content en deze gebruiken. Een consument onderzoekt, discussieert, bekijkt, leest, vergelijkt en is geëngageerd bezig met je content. Maar om zaken te kunnen doen, wil je ook weten waar die betrokkenheid plaatsvindt en hoe jouw content beïnvloedt. Het interviewen van klanten geeft je niet alleen inzicht in hun besluitvormingsproces, het is ook een geweldige kans om contentideeën te verzamelen voor je content marketing.

Stel de juiste vragen

Weten wie je kopers zijn is geweldig, maar als je begrijpt hoe en waarom ze bepaalde content consumeren, kun je ze effectief betrekken bij je bedrijf en zelfs van een onbekende prospect een influencer voor je merk maken. Hieronder een aantal vragen die wij stellen bij het onderzoeken van een klantenbestand:

- Welke topics interesseren hen?
- Welke content consumeren ze?
- Waarom consumeren ze die content?
- Via welk kanaal consumeren ze hun favoriete content?
- Hoe willen ze jouw info ontvangen?
- Abonneren ze zich op nieuwsbrieven / blogs / nieuwssites?
- Loggen ze vaak in op sociale netwerken? Welke?
- Bezoeken ze regelmatig evenementen?
- Wie of wat beïnvloedt hen?
- Hoeveel content verbruiken ze in verschillende stadia van hun beslissingsproces?

Giet de antwoorden in een profiel

De resultaten uit de interviews gebruiken we vervolgens om profielen op te stellen van jouw ideale klanten. Een dergelijke segmentatie van je doelpubliek is de sleutel om hun noden en behoeften te begrijpen en hierop in te spelen met de content marketing. Door elk segment uit jouw markt voor te stellen aan de hand van een ideaal (en fictief) klantprofiel ga je hun beslissingsproces beter begrijpen.

Hieronder een aantal onderdelen die wij toevoegen aan een ideaal klantprofiel:

Naam (of bijnaam) en leeftijd
Passende quote (uit je interviews)
Achtergrondinformatie
Functietitel en sector
Dagelijkse taken / verantwoordelijkheden
Doelen en uitdagingen
Noden en frustraties
Jouw specifiek oplossingen voor deze klant
Om je helemaal vertrouwd te maken met deze profielen, voeg je nog een leuke afbeelding toe en een catchy nickname. Het toewijzen van een naam aan je profielen helpt iedereen in het team deze klant te beschouwen als een echte persoon, en niet enkel als een bedrijf.

Voordelen van een persoonlijke aanpak

De  meeste marketeers verzamelen meestal informatie over hun kopers door met een verkoper te praten, een productexpert te ontmoeten of online onderzoek uit te voeren. Bij Etopia pakken wij het anders aan. We kijken ook naar jouw klanten omdat wij van mening zijn dat deze groep de meeste informatie geeft over jouw unique selling points (USP’s). Wij vinden het heel belangrijk dat we een persoonlijk gesprek aangaan met je bestaande klanten. Enkel zo krijg je specifieke inzichten die je een concurrentieel voordeel kunnen opleveren. Verwerk die inzichten in herkenbare profielen en je weet welke content je moet schrijven om hen te overtuigen.

Al deze inzichten, direct verzameld uit interviews met je klanten, zullen je vertellen hoe je onbesliste kopers kan bereiken met informatie die inspeelt op hun belangrijkste beslissingsprocessen. Op deze manier lever je content die relevant is voor de business van je doelpubliek en overtuig je hen om voor jouw bedrijf of merk te kiezen.

Wil jij graag hulp in het onderzoeken van jouw klanten en advisering in jouw marketing, content, communicatie of social media? Wij onderzoeken jouw merk en klantenbestand en schrijven op basis van dit onderzoek en jaren van expertise een passend marketingplan. De inhoud van dit plan geeft aan waar jouw knelpunten zitten en geeft een duidelijke strategie en visuele weergave van de creatieve marketinginsteek. De inhoud van dit plan verschilt natuurlijk per merk.

Wil je graag meer informatie over bovenstaand of vrijblijvend een gesprek inplannen? Dat kan. Je kunt contact met ons opnemen via het onderstaande e-mailadres.