Menu
polymer-elements

Gebruik jij je google analytics effectief?

Veel bedrijven hebben google analytics ingesteld op hun website om de data van de websitebezoekers te analyseren. Helaas gebruiken maar weinig bedrijven hun Google analytics echt effectief. Wij zullen je hieronder tien basisvragen stellen die je kan toepassen op de data van jouw website via Google Analytics. Heb je na afloop van dit artikel nog steeds geen idee wat je moet doen of hoe je de besta data kunt halen uit jouw google analytics? Dan staan wij klaar om je te helpen. Je kunt per mail of telefonisch contact met ons opnemen.

1. Welke websites en online campagnes ​genereren verkeer voor de website?
Onder Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen kun je alle standaardkanalen zien (zoals Direct, Organisch, Social, Referral, et cetera). Per groep kun je de hoeveelheid gebruikers zien die binnenkomen, hoe betrokken de gebruikers zijn met je website en wat deze groep oplevert in conversies. Het gaat niet altijd om het maximaliseren van het aantal gebruikers op je website. Belangrijk is ook of het verkeer dat je aantrekt, kwalitatief is. Zijn het bezoekers die ook echt op zoek zijn naar wat je aanbiedt, of gaan ze gelijk na het bereiken van je pagina weg?

2. Worden er pagina’s bezocht op je website die niet (meer) bestaan?
Het is belangrijk om te weten of gebruikers mogelijk op een 404-pagina terechtkomen. Stel dat je een pagina hebt gebruikt voor een campagne – maar de campagne is afgelopen – dan wil het nog wel eens gebeuren dat de url van de campagnepagina nog beschikbaar is. Het gebeurt bijvoorbeeld wel eens dat de url nog ergens op de site, in een bericht op een socialmediakanaal of in een nieuwsbrief staat. Als dit het geval is en er komt nog veel verkeer op deze pagina, is het belangrijk om dit te verhelpen. Dat kan namelijk zorgen voor afhaakmomenten bij de bezoeker en dat is ook voor Google een minpunt.

Indien er een 404-pagina is, waarin duidelijk in de paginatitel staat dat het gaat om een foutpagina, kun je een aparte Google Analytics-weergave voor foutpagina’s maken, waarin je dus precies kunt zien welke fout-url’s verkeer krijgen en waar dit verkeer vandaan komt.

In de 404-weergave kun je kijken bij:

- Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen om in het kanaal overzicht te zien waar de foutieve url wordt gecommuniceerd.
- Gedrag > Site-content > Alle pagina’s om de url’s te zien en het aandeel verkeer dat hier op komt.

3. Welke content bekijkt je bezoeker? En welke niet?
In Analytics kun je op meerdere manieren zien waar je bezoeker in is geïnteresseerd. Je kunt zien welke specifieke pagina’s worden bekeken bij Gedrag > Site-content > Alle pagina’s. Daarnaast kun je ook zien welke categorieën het meest worden bekeken, op basis van het paginapad (indien dit goed is ingesteld). Bijvoorbeeld als je een webshop beheert voor kleding en voor de categorie ‘broeken’ het paginapad /broeken/ gebruikt.

Google Analytics neemt dit paginapad over en kun je vinden onder Site-content > Gedetailleerd inhoudsrapport. Zo kun je makkelijk zien welke categorieën het meest interessant zijn voor jouw bezoeker en welke het minst.

Met het uitstap-percentage kun je in de verschillende rapporten zien op welke pagina’s van de website je bezoekers het meest en het minst uitstappen. Zo kun je bepalen welke content goed werkt voor jouw bezoeker en welke niet. Ook kun je zien welke zoekopdrachten er in de zoekbalk op de website worden gedaan, waarmee je duidelijk kunt zien waar bezoekers heen willen navigeren en waar ze voor op de website komen. Dit is te bekijken via Gedrag > Zoekopdrachten op de site > Zoektermen.

4. Hoeveel conversies behaalt je website?
Dit kan bestaan uit harde conversies of soft conversies. De harde conversies zijn hierin de gebruikers die daadwerkelijk een aankoop doen, een lead-formulier invullen of een tafel reserveren in je restaurant. Dit is een conversie die gelijk bijdraagt aan het bedrijfsresultaat. Onder Conversie > Doelen > Overzicht zie je hoe vaak de doelen worden behaald, op welke pagina de meeste doelen worden behaald en (wanneer ingesteld) wat die oplevert aan omzet.

5. Hoe converteert je website op Desktop? En hoe op mobiel?
Onder Doelgroep > Mobiel > Overzicht kun je zien hoe je website presteert op desktop, mobiel en tablet. Kijk vooral of je opvallendheden ziet in het aandeel traffic, het gedrag of het aantal conversies. Kijk gericht per conversiepunt of er iets opvalt. Wordt een bepaalde conversie alleen op desktop behaald, maar niet op mobiel? Dan kan het raadzaam zijn om te testen of hier misschien iets fout in gaat. Houd hierbij wel rekening met het verschil in gebruik van de website. Een mobiele gebruiker heeft een ander gedragspatroon dan een desktop gebruiker.

6. Waar haakt je bezoeker af in het aankoopproces (enhanced e-commerce)?
Als enhanced e-commerce is ingesteld, kun je onder Conversies > E-commerce > Winkelgedrag onder meer de bezoeker volgen door de verschillende stappen in de winkel.

Met dit rapport kun je de winkelervaring beter beoordelen, op basis van de afhaakmomenten. Hoeveel sessies zijn er, hoeveel van deze sessies bevat een productweergave of toevoegingen aan de winkelwagen, hoeveel sessies komen tot aan de check-out en hoeveel doen ook daadwerkelijk een transactie?

Daarnaast kun je ook filteren op browser, campagne, plaats, apparaatcategorie, zoekwoord, regio en je eigen aangemaakte aangepaste dimensies. Genoeg opties dus om goed de aankoopfunnel te beoordelen.

7. Welke producten presteren goed op je website? En welke niet?
Met e-commerce data kun je veel meer vat krijgen op het einddoel voor je webshop: de verkoop. Naast de verkochte producten en aantallen (wat je waarschijnlijk ook in de backend kunt zien) kun je ook meer grip krijgen op het resultaat van je eigen communicatiekanalen.

Rapport Productprestaties: Conversies > E-commerce > Productprestaties.

Enkele voorbeelden:

- Wordt het product dat je afgelopen week in de nieuwsbrief hebt geplaatst nu ook daadwerkelijk verkocht? En welke producten worden het best verkocht vanuit de nieuwsbrief? Kijk hiervoor, met als secundaire dimensie ‘campagne’, en filter op de door jou vernoemde nieuwsbrief.
- Welke producten worden het meest en het minst verkocht? En zijn er uitschieters te zien bij het gebruik van extra dimensies? Verkoopt een product in een bepaald land veel beter dan een ander land of verkoopt een product beter via een bepaalde bron, et cetera?
8. Via welke zoekopdrachten vinden gebruikers je website op Google?
Google Search Console wordt gebruikt om de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten van Google bij te houden en te onderhouden. Onderdeel hiervan is het inzichtelijk krijgen van de zoekopdrachten die een bezoeker in Google intikt om vervolgens op je website te komen.

Als Google Search Console is gekoppeld met Google Analytics, zie je de data hieruit terugkomen onder Acquisitie > Search Console. Door dit te koppelen, los je ook deels het probleem op bij organische acquisitie, waardoor je nu meer inzicht hebt in de zoekresultaten die worden gebruikt om je pagina’s te vinden.
Ook hier weer kun je gebruik maken van secundaire dimensies om bepaalde vraagstukken mee op te lossen, bijvoorbeeld welke zoekwoorden er in een bepaald land worden gebruikt om je website te vinden.

9. Via welke conversiepaden komen bezoekers uiteindelijk tot een conversie?
Google Analytics wijst standaard de conversies toe aan de laatste niet directe verkeersbron. Maar wat nu als je een kanaal ook veel inzet om je doelgroep bewust te maken van je website/dienst/product? Als bezoekers op de website komen via deze uiting, de website onthouden, later terugkomen en dan pas converteren wordt de conversie niet toegewezen aan de voorgaande kanalen. Zo weet je ook niet wat het effect is van het gebruik van deze kanalen.

Onder Conversies > Multi-channel trechters zie je twee rapporten: ondersteunende conversies en beste conversiepaden.

Bij de ondersteunende conversies zie je een lijst met kanalen die je gebruikt (om hier dieper op in te gaan, kun je boven de tabel ook de primaire dimensie veranderen naar onder andere Bron, Medium en Standaard kanaalgroepering). Naast de kanalen zie je de kolom van ondersteunende conversies, waarin een het aantal interacties met dit kanaal in de aanloop naar de conversie wordt weergegeven, exclusief de laatste conversie interactie. Zo zie je welke kanalen het meeste ondersteunend zijn in het realiseren van conversies en kun je beter het effect bepalen van je werkzaamheden aan het kanaal.

10. Gaat het beter met je website?
Met bovenstaande punten kun je een goed beeld krijgen van wat er allemaal gebeurt op de website en hoe de website presteert. De vraag die je hiermee wil oplossen is: gaat het beter? En zo nee, hoe zorgen we dat er wel vooruitgang komt? Dit begint met het bewust worden van wat je allemaal met data kunt.  Met deze 10 tips kun je al heel wat inzichten krijgen uit de website. De bedoeling hiervan is om bewust te zijn van de mogelijkheden van Google Analytics. Google Analytics is een programma met vele functies en iedereen kan het gebruiken voor zijn/haar website. Maar het begrijpen waarvoor Google Analytics te gebruiken is (en op welke manier), is vaak de grootste uitdaging. De data die je verzamelt over je website is waardevol. De waarde komt alleen pas naar voren als je de data goed weet te benutten.